Zero K és la darrera
novel·la de Don DeLillo, però la primera
que llegeixo. Segons explica la contraportada DeLillo és l’autor de referència
actual de la narrativa nord-americana, guardonat amb no sé quants premis i
reconeixements. No posaré en dubte aquest criteri, però em semblen tant
repetitius aquests panegírics que provo de fer-me una opinió pròpia de la
novel·la que tingui entre mans independentment d’aquests. En aquest sentit, a
nivell d’estil i estructura no li he acabat de veure el virtuosisme que m’esperava,
però el que és essencial en tot cas és les idees que apunta o prova de
desenvolupar.
Zero K aborda un tema vidriós, com vidriosa m’ha semblat
la novel·la. Especula, encara que això ja no sembla tanta especulació, amb la
possibilitat de la criogenització dels éssers humans, fins i tot encara que no
estiguin afectats de cap malaltia, per esperar atemporalment un temps en que
puguin ressuscitar-se, guarits i fins i tot en una forma d’existència
millorada, a nivell físic i de consciència. Com si fossin els enviats al futur
per crear una nova humanitat. Aquesta idea era fins ara present com una
llegenda urbana, des que corre el rumor que el Walt Disney jau criogenitzat en
algun ignot lloc. Avui en dia ja és una realitat a l’abast de gent moderadament
rica. I fins i tot he llegit en algun lloc que alguns d’extremadament rics, com
un dels personatges de la novel·la, un d’aquests oligarques del petroli russos,
subvenciona un equip de recerca per perpetuar la seva consciència i existència
en algun format digital que pugui implantar-se a un altre cos o en el seu cos
del futur, convenientment rejovenit.
Aquesta idea obre moltíssims interrogants, des del punt
de vista ètic i filosòfic, alguns fins i tot que no podem imaginar. A mi només
se m’acudeixen dues percepcions emanades de la lectura de Zero K (que per cert, fa referència al 0 absolut de tempratura). Primer, que
la primera víctima d’un futur amortal, que no immortal, significarà la pèrdua
entre altres coses del sentit de l’humor, probablement l’art i també el
llenguatge i el sentit narratiu de la història, moltes de les coses que ens fan
humans. Aquest món futur poblat de reanimats (que no ressuscitats) fa la pinta
que serà molt avorrit i força ajilipollat.
Els personatges de la novel·la certament no sembla tenir-ne massa de
sentit de l’humor, una esperança, o sentit de la vida, que només es pugui posar
en aquesta perspectiva no fa massa gràcia. En segon lloc, també posa en qüestió
una afirmació d’un teòleg dels segle XX, Hans Urs Von Balthasar, que deia que
si no hi ha salvació per tothom, no hi ha salvació per ningú. Parlava en un
sentit trascendent i escatològic, i aquí és on es posa la gran qüestió d’això
de la criogenització, al meu entendre, és a dir, satisfà l’anhel més íntim de
la humanitat aquest tipus de futur? O és una altra cosa. Per mi és aquesta
qüestió subjacent el que transmet aquest aire vidriós de la novel·la.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada